Un inventator palestinian a construit prima maşină electrică din Fâşia Gaza
Foto: Mediafax/AFP
Munther al-Qassas, un şofer de taxi de 32 de ani, a construit prima maşină electrică din Fâşia Gaza.
Nu
goana după celebritate a fost motivul din spatele invenţiei, ci
dificultăţile cu care se confruntă locuitorii din această zonă.
„M-am
gândit să fac o maşină care să se potrivească la condiţiile din Gaza.
Criza de combustibil îi forţează pe oameni să stea ore în şir la coadă
la benzinării sau să plătească sume mari de bani pe piaţa neagră”, a
declarat al-Qassas pentru AFP.
Munther a lucrat câteva luni la
invenţia sa, pe acoperişul casei sale, unde colecţionează diverse
gadgeturi. Maşina nu are uşi, poate duce doi pasageri în spate şi a fost
construită în întregime din materiale reciclate.
Caroseria este
făcută în întregime din lemn, iar anvelopele au fost luate de la o roabă
veche. În aceste condiţii, nimeni nu se miră de faptul că invenţia lui
al-Qassas nu este deloc un monstru al vitezei, atingând cel mult 20
km/h.
Cu totul, maşina electrică a costat 1.000 de dolari, o
cifră care reprezintă o mică avere în Fâşia Gaza şi un uriaş efort
financiar din partea bărbatului de 32 de ani, care este deţinătorul unei
diplome în ştiinţe politice.
„Situaţia mea financiară este un
adevărat obstacol pentru visele mele. Eu aş vrea să îmbunătăţesc această
maşină şi să-i adaug alte lucruri, să o fac să funcţioneze bazându-se
pe energie solară. O pot face, dar am nevoie de bani”, explică
inventatorul.
Deocamdată, maşina lui al-Qassas trebuie să stea la încărcat timp de cinci ore înainte de a putea fi folosită pentru patru ore.
Un prim pas spre visul de a construi o maşină solară.
Munther
a fost pasionat de mic de electronice. În adolescenţă, obişnuia să
desfacă diverse aparate, doar pentru a vedea cum funcţionează, apoi a
trecut la repararea frigiderului sau a maşinii de spălat pe care le avea
mama sa. Curând, făcea la fel pentru vecini şi prieteni.
În
ciuda acestei pasiuni, nu a reuşit să-şi cultive hobby-ul la o
universitate. În schimb, a devenit un cunoscut inventator local, deşi nu
a câştigat vreun premiu.
„Sunt sigur că, dacă eram într-o altă
ţară, aş fi primit mai multă atenţie şi aş fi câştigat nişte premii
pentru ceea ce am făcut”, spune al-Qassas.
Bărbatul este de
părere că lipsa oportunităţilor pentru pasionaţii de ştiinţă din Gaza
reprezintă o mare problemă: „Este nevoie să fim încurajaţi, dar nimănui
nu-i pasă să facă acest lucru cu tinerii care vor să studieze ştiinţa
sau să-şi dezvolte abilităţile. Guvernul ar trebui să sponsorizeze
oamenii tineri şi să încurajeze creativitatea ştiinţifică”.
Raportul care distruge mitul maşinilor electrice. Ameninţarea autoturismelor "verzi" asupra mediului înconjurător
Foto: ortablu.org
Maşinile electrice poluează mai mult decât cele pe benzină sau motorină, arată un studiu prezentat de BBC News.
Universitatea Norvegiană de Ştiinţă şi Tehnologie
a descoperit că nivelul gazelor cu efect de seră a crescut foarte mult
din cauza cărbunilor utilizaţi la producerea electricităţii. Farbricile
de maşini electrice eliberează mai multe gaze toxice decât fabricile de
maşini convenţionale, arată acelaşi studiu.
"Producerea
maşinilor electrice s-a dovedit a fi mai dăunătoare mediului decât
producerea celor pe benzină sau motorină", a declarat profesorul Anders
Hammer Stromman. "Potenţialul de a accelera încălzirea globală este de
două ori mai mare în cazul producerii vehiculelor electrice" a adăugat
cercetătorul.
Producerea bateriilor şi a motoarelor electrice
necesită utilizarea unor materiale toxice precum nichelul, cuprul şi
aluminiul. Potrivit studiului, maşinile electrice sunt dăunătoare
mediului chiar înainte de a ajunge să circule pe străzi.
În
cazul în care aceste autovehivule ar fi alimentate cu electricitate
produsă din surse electrice cu emisii reduse de carbon, atunci
într-adevăr ar putea oferi "potenţialul de reducere substanţială a
emisiilor de gaze de seră", se mai arată în raport.
"Este
contraproductivă promovarea maşinilor electrice în regiunile în care
electricitatea este obţinută în mare parte din lignit sau cărbune".
În
Europa, zonă a lumii în care electricitatea este obţinută în moduri
variate, maşinile electrice pot oferi beneficii mediului înconjurător,
în comparaţie cu maşinile cu motoare cu ardere internă.
Maşinile
electrice alimentate de electricitatea europeană oferă o scădere cu
până la 24% în ceea ce priveşte potenţialul lor de accelerare a
încălzirii globale.
Cu cât un autovehicul electric este folosit mai mult, cu atât mai ridicate sunt beneficiile pe care le aduce mediului.
"În
cazul în care doriţi să achiziţionaţi o maşină electrică, trebuie mai
întâi să localizaţi sursa de electricitate şi apoi să analizaţi cu
atenţie data de garanţie a bateriei" a mai declarat profesorul Stromman.
COMENTARII (49):
1. ionel | 10 Octombrie 2012 16:42
Studiul lui peşte !! Minciuni
plătite de petrolişti si de fabricanţii de automobile. Gîndiţi-vă că un
autoturism electric nu mai are nevoie de: sisteme de
injectie,pistoane,chiuloase,rezervoare de conbustibil,radiatoare,sisteme
de răcire complexe,furtune, conducte,ulei de motor, filtre de ulei şi
benzină,etc.,etc....... Numai cu schimbul de ulei şi a fitrului de
combustibil cheltuim o sumă ce ne-ar permite să alimentăm cu
electricitate,maşina, un an de zile. Aici e marele avantaj, vom cheltui
mult mai puţin cu toate consumabilele şi cu reviziile,piesele de
schimb,etc. Se vor putea face statii de încărcare cu energie solară sau
eoliană în deşertul Sahara sau în diferite locuri unde cisternele cu
benzina nu pot ajunge iar investiţia într-o astfel de staţie de
încărcare, este mult mai ieftină.OMV, LUKOIL, SHELL, AGIP, BRITISH
PETROLEUM, MOBIL,etc. vor merge la prăşit porumb !!!
2. @Gogu Putere | | 07 Octombrie 2012 16:49
Te inseli cumplit. O masina de
100kw nu ajunge sa consume 100kw aproape niciodata. Nici macar pe
accelerare nu folosesti toata puterea. Consumul mediu e de cativa kw. In
plus, fata de asta, un panou solar produce energie electrica 8-12h/zi
iar masina o folosesti in medie sub 1h pe zi. Asa, ca idee un l de
benzina are cca 9kwh, dar randamentul motoarelor termice e sub 30%;
deci, pentru 10 litri consumati de benzina, ai nevoie de cca 3kWh
energie electrica.
Exista tehnologii pentru a produce panouri solare fff ieftine si foarte
simplu. Chiar daca au randament mai mic decat cele scumpe, asta nu
conteaza foarte mult atat timp cat energia e gratis. Un acoperis de casa
poate lejer sa asigure energia pentru 2-3 masini + energia pentru casa
(incluzand incalzirea pe timp de iarna). Dar nu e de dorit ca oamenii sa
devina independenti; nici dpdv energetic, nici din alte puncte de
vedere (alimente, gandire.
3. Ion | 06 Octombrie 2012 20:27
Raportul este comandat si platit de fabricantii de masini clasice.Oare de ce?
Pentru a produce o paine trebuie sa fie arse lemne,gaze,... .Mare poluatoare este ind de paine !!!
4. Tud0r | 06 Octombrie 2012 18:29
Studiu platit de cei care fac
parte din industria petroliera. E o aberatie. Bateria de la masina mea e
mai slabita. Deci eu trebuie sa si bag benzina, sa si incarc bateria
des. Deci si gaze de esapament si consum de curent. Plus de asta
petrolul e pe sfarsite. Deci masinile electrice obligatoriu trebuie sa
apara. De fapt ce discutam noi aici?
5. P_ | 06 Octombrie 2012 17:27
fotografulevenimentelor com
6. inginerul | 06 Octombrie 2012 12:58
E clar ca multi din cei de
aici nu au facut o facultate de mecanica sau electricitate. Multi
delireaza cu panouri solare, de parca panourile solare au cazut din cer,
nu au fost obtinute prin procese foarte toxice, cu substante foarte
toxice, care au emanat in atmosfera gaze foarte toxice si cu potential
enorm de accelerare a incalzirii globale. Incalzirea globala este un
fenomen normal, din cauza ei nu mai este calota polara peste nordul
europei si america de nord. Din cauza ei societatea umana a prosperat,
mutandu-se din zonele caldute din africa, in cele ce s-au incalzit
treptat. Incalzirea globala a pus sfarsit ultimei mari glaciatiuni, si
ne permite existenta. Ca pamantul se incalzeste este adevarat, ca si noi
avem o contributie, la fel de adevarat. Prin urmare, trebuie sa facem
ce am facut pana acum, sa EVOLUAM, sa ne adaptam la noile condtii de
mediu. Sanatate si numai bine !
7. florin | 06 Octombrie 2012 11:14
Norvegia e mare producatoare
de hidrocarburi extrase din Marea Nordului si n-are nici un interes sa
promoveze solutii care sa-i afecteze pe gazarii/petrolistii proprii. Si
la noi firma roamaneasca cea mai mare dupa profitul obtinut a fost
Petrom, anul trecut. Asta ca sa intelegeti de ce 2 mari hidrocentrale
(similare celor de la Portile de Fier) Turnu Magurele-Nicopole si
Calarasi-Silistra asteapta de ani buni sa fie construite, planurile lor
fiind facute inca din vremea comunismului. La fel hidrocentrala
Tarnita-Lapustesti pe Somes asteapta investitori-parteneri ba pe
chinezi, ba pe bulgari... da' o sa se faca cand o vrea Patriciu.
Intelegeti cum vine treaba oameni buni?
8. George | 06 Octombrie 2012 10:17
Minciuni minciuni minciuni.
Mai dati stirea cu flatulentele vacilor care incalzesc global ca aia era
o alta minciuna a unui cercetator britanic. Era menita, si probabil se
va aplica, sa restranga enorm drepturile fermierilor prin aceea ca ar fi
fost obligati sa cumpere acizi omega 3 si sa i administreze vitelor
pentru a le reduce flatulentele. Acest studiu impresionant s-a efectuat
pe un numar uimitor de ...3 vaci. Partea proasta e ca "recmandarile"
oamenilor de stiinta, cand vine vorba de noi taxe si monopolism, sunt
rapid transmutate in legi covarsitoare.
9. "Nikola Tesla" | 06 Octombrie 2012 10:17
http://www.youtube.com/watch?v=zr6-yY1v8Kc
10. Bonng | 06 Octombrie 2012 08:07
Nu inteleg o singura
chestie.... in timpul vietii noastre Terra nu o sa dispara din cauza
poluarii, vulcanii nu o sa erupa toti, si calota polara nu o sa se
topeasca complet. Ce se intampla dupa trecerea mea in nefiinta chiar nu
ma intereseaza... asa cum nu i-a interesat pe cei de dinaintea mea si
cum nu o sa ii intereseze pe cei de dupa mine. Din punctul meu de vedere
as conduce o masina care sa mearga cu otrava, uraniu, petrol, si pui de
delfin - daca e ieftin nu ma intereseaza! Nu inteleg de ce ar trebui sa
imi creasca nivelul de stres din cauza poluarii!!!!!!!!!!!!
Treziti-va!!! Nu o sa va reincarnati,dumnezeu nu exista, mos craciun e
tatal vostru!
11. cuios | 06 Octombrie 2012 07:19
Ma intreb ce companii sunt in spatele astor studii , caci e lege si Universitatea tre' sa traiasca ... NU?
12. prostu | 06 Octombrie 2012 01:16
gogu ologu
uite masina de 150 m2 http://www.youtube.com/watch?v=yUrSzKk6D5U&feature=related
si uite si un avion de 200 m2 http://www.youtube.com/watch?v=5oNHD41MLMk&feature=related
uite si un vapor http://www.youtube.com/watch?v=lcbFWo00jM4&feature=related
uita si un stadion solar http://www.go4it.ro/curiozitati/world-games-stadium-primul-stadion-100-solar-4431662/
asa caCAND faci socotel...socotestele mai bine ca daca nu ajungi ca sfantu ilie proorocul
13. prostu | 06 Octombrie 2012 01:02
gogu ologu ...daca vrei i ti
caut lincku cu o otelarie electrica care functioneaza doar cu raze
solare sau stadionul din spania care are alimentarea cu energie
exclusiv din panouri fotovoltaice. si ar mai fi ceva kilowatu de care
vorbesti tu nu e egal cu kilowatul de la motoarele electrice. confunzi
marfa cu ambalajul.Fa un experiment . scoate benzina dintr o masina si
pornesteo bagata in viteza. tine contactu si o sa vezi ca masina merge
pe electromotor...... electromotorul are in jur de 2-3 kilowati p.s. nu
numai ca merge masina dar iti invarte si tot c.a.c.atu ala cu pistoane
numit motor cu ardere interna, concomitent.
14. prostu | 06 Octombrie 2012 00:46
bine ma gogu ologu . mai spart
la maciuca cu socotelile tale . nu stiu ce matiz ai tu de ti trebuie
150 mp de panouri fotovoltaice ....in fine nu am chef de polemici cu
tine.
http://www.newz.ro/stire/94302/32-de-automobile-solare-participa-la-world-solar-challenge-2009-video-.html
....daca gandesti ca ......normal ca i ti iasa socoteala ca ti trebuie
un hectar de panouri,dar daca la matiz ( care e o masina cu tehnologie
din 1900 toamna , vanduta in estul europei )ii pui o fibra de carbon ,
mai tai din ea ....ca nu te plimbi tot timpul 5 persoane ....ii pui un
pic de acumulator sa stranga ceva energie la ciorap ....ii lasi si un
pic de motor cu ardere interna in cazu in care nu e soare ...ii adaugi
si un mic electrolizor ....daca cumva stationezi mai mult sa ti faca si
un pic de oxigen si hidrogen .....ia fa socoteala din nou ...cati metri
patratii iti trebuie?
15. dragos.iscru | 06 Octombrie 2012 00:06
Studiul e foarte neglijent si
duce la o dezinformare. Doar daca am arde benzina si motorina in
termocentrale si centrale de cogenerare(unde randamentul ajunge la 90%),
in loc sa ardem carbune, am iesi mult mai bine la emisii pentru ca
echipamentele de reducere a emisiilor sunt cu mult mai eficiente decat
amaratele alea de catalizatoare. CO2-ul la cosul termocentralei poate fi
controlat(inmagazinat, transformat), la teava de esapament a masinii nu
prea. Faci un calcul simplu, luand in seama pierderile din sistemul
energetic(sunt in medie 45%) si ajungi mai bine si din pdv economic, nu
numai din pdv al emisiilor. Nici nu pun in calcul ca exista deja destule
metode alternative de producere a energiei electrice care ar putea
completa nevoia de energie daca s-ar trece la automobile electrice. Nu
cred ca uzinele care vor produce masini electrice polueaza substantial
mai mult decat cele care produc masini conventionale.
Pentru a afirma despre cineva ca este supraponderal sau obez este necesar sa calculam indicele de masa corporala. Acesta se obtine printr-un calcul implu: greutatea (in kilograme) se imparte la patratul inaltimii (in metri). In functie de valoarea obtinuta putem incadra indivizii in clase de risc, fiindca depasirea valorilor normale atrage dupa sine proportional o serie de riscuri in ceea ce priveste sanatatea (boli de inima, diabet, hipertensiune arteriala, cancere).
The BMI is determined with the formula body weight in kilogramm divided by height in meter to square. To make it easy for visitor of your web page to calculate the Body Mass Index, use the Free BMI Script/BMI-Club for your homepage . Please take also a look at BMI.
Thank you for using the BMI calculator of BMI-Club.
Clienţii dvs. actuali caută probabil afacerea dvs. în funcţie de nume, ceea ce permite
identificarea simplă în rezultatele căutării. Cu toate acestea, clienţii potenţiali
tind să caute în funcţie de subiect şi de locaţie, astfel că este mai puţin probabil ca
afacerea dvs. să apară.
Cum funcţionează un anunţ Google?
Pur şi simplu scrieţi anunţul, alegeţi câţiva termeni de căutare care descriu produsele
sau serviciile dvs., apoi stabiliţi un buget. Atunci când clienţii potenţiali caută
ceea ce oferiţi, probabilitatea ca aceştia să vadă anunţul dvs. este mult mai mare.
Sună grozav, dar cât costă?
Depinde numai de dvs. Veţi plăti numai atunci când un utilizator face clic pe anunţul
dvs. pentru a obţine mai multe informaţii. Nu trebuie decât să setaţi un buget
convenabil pentru dvs. şi să îl ajustaţi pe măsură ce vedeţi rezultatele.